בירור זכאות לדרכון פורטוגלי ריכוז מידע רלוונטי -

חברים יקרים!

תוכן זה מופנה למי שעדיין לא הגיש בקשה, ומעוניין להגיש בקשה לממשלה עבור קבלת אזרחות פורטוגלית. מי שכבר הגיש לפני אוגוסט 2022, לא רלוונטי עבורכם- כולכם עומדים בתנאי הסף הקודמים. התוכן רלוונטי אך ורק למי שעדיין לא הגיש בקשה ומעוניין להגיש.

בקובץ זה מרוכזים הפרטים החשובים הנוגעים בתהליך הוצאת אזרחות פורטוגלית נכון להיום (דצמבר 2023), אנא קראו זאת בעיון– זה ארוך, תקראו ותתעמקו, אין צורך להתקשר ולשאול כי הכל כתוב כאן.

כל הכתוב פה הוא על דעתי האישית והמקצועית, וההחלטה האם להגיש בקשה היא על דעתכם האישית בלבד! ההחלטות הבלעדיות נתונות לממשלת פורטוגל ועל כן ההחלטה אם להגיש היא על דעתכם ובחירתכם בלבד.

עכשיו נעשה סדר במה שהיה עד עכשיו ומה המצב כיום-

בשנת 2015, ממשלת פורטוגל יצאה בהחלטה להעניק אזרחות פורטוגלית לכל מי שעומד בתנאי הסף הבאים –

1. היעדר עבר פלילי

2. מבקש הבקשה בגיר (מעל גיל 18)

3. זיקה לגירוש ספרד (בפועל אנחנו שולחים בתחילת התהליך מסמכים לקהילה היהודית בפורטוגל, והם נותנים אישור על זיקה לגירוש ספרד ולקהילה היהודית)

כך שמי שמקבל אישור על זיקה לגירוש ספרד, אנחנו מגישים עבורו את כל המסמכים והתהליך אורך בין שנתיים ל-3 עד לקבלת האזרחות.

מי יכול לקבל אישור קהילה?

ישראל, לבנון, מרוקו, , לוב, תוניס, אלג'יר, יוון,מצרים,בולגריה. טורקיה, סוריה, בולגריה, טוניס,

 

ככה זה עבד עד לאוגוסט 2022- אז ממשלת פורטוגל החליטה שהיא מקשיחה את תנאי הסף והוסיפה עוד תנאי- הוכחת זיקה לפורטוגל (הפרלמנט הפורטוגלי הגיש צו מנהלי עקב ריבוי הבקשות והעובדה שרבים ממקבלי האזרחויות אינם מתגוררים בפורטוגל). מדובר בהחלטה פתאומית ללא העברת חוק רשמי אך היא דורשת הוכחת זיקה לפורטוגל בדרכים הבאות:

1. הצגת הוכחות לנסיעות תכופות לפורטוגל בשנים האחרונות.

2. נכס שעבר בירושה מקרוב משפחה מדרגה ראשונה.

על כן, מאז אוגוסט 2022 כמות הבקשות שהגשנו לממשלה ירדה, אבל אנחנו עדיין מגישים למי שרוצה– הסיבה היא שבשנה האחרונה מספר גורמים, בהם קהילות יהודיות בפורטוגל ומשרדי עורכי דין, הגישו עתירות לבתי המשפט במטרה לבטל את תנאי הזיקה לפורטוגל ולהחזיר את תנאי הסף הקודמים, בטענה שהקשחה זאת אינה חוקית ואנטישמית.

 

כעת כשאנו מגישים את הבקשות, ישנם מספר תרחישים שיכולים לקרות- 

1. במידה ובית המשפט הפורטוגלי יקבל את העתירות ויבטל את סעיף הזיקה לפורטוגל, אז יבחנו את הבקשות לפי תנאים מקלים ויאשרו את הבקשה. הזמן הממוצע לבחינת הבקשה עומד על בין שנה לשנתיים.

2. יכול להיות מצב שבו בית המשפט יחליט לרכך את סעיף הזיקה לפורטוגל במבחן שפה או חברות לקהילות יהודית וכך מי שיעמוד בתנאים בזמן בחינת הבקשה, בקשתו תאושר.

3. יכול גם להיות שבית המשפט ידחה על הסף את העתירות, ואז מי שלא עומד בתנאי הסף והזיקה לפורטוגל ידחה.

אלו הם התרחישים, אנחנו לא יודעים לומר מהם סיכויי ההצלחה, לצערנו אנחנו לא חוזים את העתיד ועל אף ניסיון של שנים בתחום מדובר במשהו שלא נתקלנו בו בעבר. 

 

מדוע העניין חזר שוב לתודעה?

לאחרונה הייתה פסיקה דרמטית בבית המשפט בעיר פורטו בפורטוגל, שהורתה שלא לקחת בחשבון את התקנות המחמירות בצו הממשלתי "משום שתקנות לא יכולות לסתור חקיקה". עם זאת, חשוב להדגיש כי מדובר בהחלטה של בית משפט מקומי בפורטוגל, שניתנה בנסיבות ספציפיות, ולא בהחלטה של בית המשפט העליון במדינה. אף על פי כן, מדובר בסימן חיובי עבור מבקשי הבקשות.

בעצם- תרחיש מס' 1 שבו ביהמ"ש ביטל את סעיף הזיקה לפורטוגל התממש במצב הזה, שזה דבר חיובי ויכול להיות שבעתיד גם שאר הבקשות יקבלו מענה דומה.

 

צריך להבין- למה חשוב להגיש עכשיו?

היום אנחנו עדיין נמצאים בחוק המעורפל המראה מהי זיקה, הדרישה להוכחה די קיצונית ולכן ישנו סיכוי שהסעיף יתרכך/ישתנה, זאת אחת מהאופציות.

אם נגיש עכשיו- ואתם עומדים בתנאי הסף הראשוניים (ללא עבר פלילי, מעל 18, קשר לגירוש ספרד) מדובר בתחום אפור.                

 אבל אם הבקשה תוגש החל ממרץ/אפריל 2024- בוודאות יהיה צורך לעמוד בקריטריון נוסף על פי החלטת הממשלה (מבחן שפה, מגורים 3 שנים, מה שיוחלט) ולכן הסיכויים לאישור יירדו משמעותית. זו הסיבה שאני חושב שהכי כדאי להגיש עכשיו, אבל עדיין יש בכך סיכון.

 

עכשיו אני רוצה לעשות סדר בעוד שאלות-

·       אם יש לי קרוב משפחה, אבא אמא אחים אחיות עם אזרחות פורטוגלית-  זה לא משנה

כשאנחנו מגישים בקשה לממשלה כל תיק מקבל מספר מעקב, לכן זה לא משנה אם למישהו מבני המשפחה יש אזרחות שקיבל בשנים האחרונות. זה לא משפיע בשום צורה על הבקשה שלכם.

מה שכן- אם להורים/דודים/משפחה יש אזרחות זה טוב, מהבחינה של הקהילה היהודית- הם יראו קשר משפחתי ויאשרו את הקשר לקהילה היהודית וזהו רק חלק מהתהליך ומתנאי הסף הראשוניים. לממשלת פורטוגל זה לא משנה.

·       אזרחות יכולה לעבור בין בני זוג בתנאים מסוימים (בפורטוגל- נישואין של 3 שנים ומעלה ומדובר בתהליך אחר)

·       אם אני אזרח אני יכול להעביר את האזרחות לילדים שלי, מתחת לגיל 18, כלומר לקטינים בלבד. על כן אם להורים שלכם יש אזרחות ואתם מעל לגיל 18 הדבר לא רלוונטי עבורכם.

 

לאור כל מה שנאמר, אפשר להגיש בקשות והעלות היא-  10.000 ש"ח לכל התהליך (לבקשה סטנדרטית).

 

אין החזר כספי במידה ודוחים את התיק, כיוון ורוב ההוצאות, האסמכתאות, השירות, הכל ניתן בהתחלה. לוקח כחודש חודשיים להגיש את התיק באופן מסודר ולטפל בו בהמשך אם צריך, לכן העלויות ברובן בהתחלה.

ברגע שנגיש את התיק תקבלו קוד מעקב שמאפשר לעקוב אחרי הסטטוס של הבקשה. ואז בשלב מסוים התיק מגיע לממשלה והיא מחליטה אם מאשרת או לא.

ועוד דבר- אנחנו מגישים אך ורק בקשות שעומדים בתנאים הבסיסיים של עבר פלילי, גיל ואישור זכאות של הקהילה היהודית, כך שאם עוד שנה שנתיים יבטלו את הסעיף של הזיקה הממשית והתיק שלכם יהיה בטיפול בממשלה, הוא יאושר כי תעמדו בכל תנאי הסף.

 

 

אופן התשלום: התקדמות עד הבקשה, בהעברה בנקאית בלבד ב-3 תשלומים:

תשלום 1- בתחילת התהליך4.000 ₪

תשלום 2-  750 יורו תשלום אגרות

תשלום 3-  3.000₪ , ישולם עם קבלת קוד המעקב.

 

אם לאחר כל מה שקראתם הדבר רלוונטי עבורכם, תוכלו לפנות אליי בשעות הפעילות 4