מה הזכויות שלי באיחוד האירופי?

הרי די ברור לכולנו שאם אנו אזרחים במדינה מסוימת יש לנו זכויות והטבות , אנחנו כאן כדי להסביר לכם על הזכויות המגיעות לכם מתוקף היותכם אזרחי פורטוגל בפרט ואזרחי האיחוד האירופי בכלל, אז נתחיל?
ראשית, מעבר לכך שעבור מטיילים ישראלים רבים המדובר בהגשמת חלום, שכן, הם הם אוחזים בידיהן את אחד הדרכונים החזרים בעולם וזה מאפשר להם יכולת התניידות מדהימה בין מדינות , באיחוד האירופי האזרח הפורטגלי איננו צריך ויזות כלל כי הוא למעשה אזרח של כמעט יבשת שלמה ומשכך גם מעברי הגבול בין המדינות באירופה הינן כמעט ולא מורגשות, ויזה לאוסטרליה הינה ויזה המאושרת לפעמים בתוך דקות ספורות בלבד וללא עלויות כלל , ויזה לארה"ב גם כן.
כך שלמעשה , במטיילים אתם אוחזים בדרכון אשר איתו השמיים הם הגבול והינכם יכולים לטייל בקלות ביתר שאת.
לדרכון הפורטוגלי השפעה חיובית וישירה על חייכם ועל החלטותיכם בעתיד בכל תחומי החיים.

בתחום העבודה

בעלי דרכון פורטוגלי זכאים לעבוד בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי ולגור בהן באין מפריע של הרשויות הרגולטוריות במדינה שבה בחרו לעבוד ולהשתקע, אתם תקבלו את כל הזכויות המגיעות לכם באותה המדינה כמו אזרחים מן השורה כמו ביטוח בריאות מסובסד ועוד שירותים הניתנים לציבור במסגרת המדיניות של אותה המדינה אשר חברה באיחוד האירופי.
שימו לב כי עניין זה תקף גם למדינות אשר לא חברות באיחוד האירופי כמו לדוגמא מדינות סקנדינביה אשר בינהן לאיחוד האירופי ישנן אמנות עבודה ספציפיות אשר מאפשרות גם עבודה בתוך גבולותיהן.

אנשי עסקים

היכולת לקנות נדל"ן, להקים חברות , חשבונות בנק, הלוואות וקבלת הטבות כמשקיע הינה פשוטה יותר ומעודדת יותר על ידי המדינות החברות באיחוד האירופי בכלל ובפורטוגל בפרט.

אוניברסטאות, לימודים אקדמיים ולימודי מקצוע

כמחזיקים בדרכון פורטוגלי הינכם זכאים להירשם למוסדות לימודים באיחוד האירופי ולקבל הטבות ומלגות כמו כל סטודנט, ישנם לימודי מקצוע שתנאי הקבלה שלהם לעיתים אף מקלים יותר ובכך תוכלו להגשים חלומכם ללמוד מקצוע מסוים במידנה אירופית אחרת ובחוויה אחרת ולעיתים אף בתנאים מקלים יותר. יש לציין כי אף לעיתים במחיר מוזל יותר משמעותית מהלימודים בישראל לפעמים גם בחינם.

ויזות בקלות

ויזת תייר לאוסטרליה ולארה"ב דרך מערכת אלקטרונית אשר מפיקה אשרות כניסה בתוך דקות אחדות ועד ל 72 שעות לכל היותר, כמו כן תותר לכם למקומות אקזוטיים שאין אפשרות להיכנס עמם עם דרכון ישראלי כמו למשל באלי אשר באינדונזיה, וואו! באוסטרליה למשל יש מה שנקרא working holiday visa אשר מאפשרת טיול משולב עם עבודה ברחבי אוסטרליה עד גיל מסוים (כיום 30)

מיסים

ויזת תייר לאוסטרליה ולארה"ב דרך מערכת אלקטרונית אשר מפיקה אשרות כניסה בתוך דקות אחדות ועד ל 72 שעות לכל היותר, כמו כן תותר לכם למקומות אקזוטיים שאין אפשרות להיכנס עמם עם דרכון ישראלי כמו למשל באלי אשר באינדונזיה, וואו! באוסטרליה למשל יש מה שנקרא working holiday visa אשר מאפשרת טיול משולב עם עבודה ברחבי אוסטרליה עד גיל מסוים (כיום 30)
 
 
 
בין פורטוגל ולעוד מדינות באיחוד האירופי ישנן אמנות מס אשר מונעות תשלום כפל מס במקרים של רווחים למשל משכ"ד אם רכשתם נכס באחת המדינות ושאר רווחים מעסקיכם. (יש לבדוק את החוק כראוי או להתייעץ עם איש מקצוע בעניין על מנת להרחיב ידיעות בנושא זה.) לישראל ופורטוגל אמנת מס ועל כן לא ישולם כפל מס בשתי המדינות. אדם המחזיק בשתי האזרחויות, פורטוגלית וישראלית, והינו תושב ישראל וללא כל פעילות כלכלית בפורטוגל- לא יצטרך לשלם מס בפורטוגל.
 
שימו לב-
ניתן להגיד כי אם בהיותכם אזרחים בלבד של רפובליקת פורטוגל אין חובה בצידה של האזרחות הזו לחייבכם בתשלומי מס על הכנסה שנוצרה בישראל , אזרחות היא עניין ממלכתי יותר אשר מקנה לכם זכויות דמוקרטיות במדינה בה אתם אזרחים כמו למשל זכות הבחירה לפרלמנט, שייכות לאומית וכל אשר נוגע בזכויות הפרט שלכם גם לעניין בריאות, חינוך ועוד… בעניין המיסוי הדבר יותר נבחן לא על עצם אזרחותכם כי אם על מבחן התושבות שלכם.
כפל מס עשוי להיות מטרד כלכלי ולא אטרקטיבי עבור משקיעים ומשום כך ישנה האמנה בין ישראל לפורטוגל על מנת להסדיר נושא זה, כאשר אמנה זו למעשה בוחנת מיהו תושב של איזו מדינה לפי מספר מבחנים הקבועים בחוק כמו למשל היכן בית מגוריו הקבוע, מקום עסקיו וכיו"ב וכן כמובן ע"פ מקום הימצאותו של האובייקט אשר ממנו הפקנו הכנסה, כך למשל, כאמור וכפי שהוזכר לעיל , רווחים מנדל"ן אשר מצוי בפורטוגל ימוסה על ידי הרשויות בפורטוגל , שכן מקום מושבה של ההכנסה הינו בפורטוגל, או לדוגמא עסק שמקום מושבו הינו בישראל ימוסה על ידי ישראל , עסק שמקום מושבו הינו בפורטוגל ימוסה על ידי פורטוגל (ישנם גם חריגים שבהם ההכנסות ינוכו גם על ידי רשויות פורטוגל וגם על ידי ישראל בהתאם לנסיבות) משכורות ושכר עבודה ששולמו לתושב ישראל בגין עבודה שביצע בפורטוגל, ניתנים למיסוי על ידי רשויות פורטוגל אם הנישום שהה בה 183 יום לפחות בשנה הקלנדרית הרלוונטית. ולא, לא תוכל פורטוגל למסות את הכנסותיו.
 
**אין באמור כאן כדי להוות איזשהו ייעוץ מקצועי בענייני מיסוי וכפי שכבר נאמר תמיד נכון וכדאי להתייעץ עם איש מקצוע בעניינים מסוג זה שכן הדברים שנכתבו כאן בענייני מיסוי הם על קצה המזלג ומתוארים בצורה כללית

אזרחות כפולה

מדינת ישראל מאפשרת החזקה של דרכון נוסף ובכך אין כל צורך לוותר על האזרחות הישראלית שלכם בשביל להנות מכל הטוב הזה.

אזרוח המשפחה

לבעלי דרכון פורטוגלי הזכות לאזרח את ילדיהם ואת בני זוגם ולהופכם גם כן לאזרחים פורטוגלים (לשם כך אנא התעדכנו במאמרים אחרים שלנו בנושא זה)

הצבעה בבחירות לפרמנט

אם הינכם מעוניינים להיות מעורבים בבחירות בפורטוגל הינכם יכולים לממש את זכות ההצבעה שלכם גם אם אינכם תושבי המדינה.

זכויות אדם

פורטוגל בפרט והאיחוד האירופי הם מהמתקדמים בעולם בכל הקשור לזכויות אדם , הן חתומות על אמנות למניעת אפליה על רקע מגדר, מין, נטייה מינית, אמנות לזכויות הילד , זכויות פליטים, אמנה נגד עינויים, זכויות אדם בתחום התעסוקה והעבודה ועוד… לכל אחד מגיע המקום שלו לחיות בשוויון ובכבוד בפורטוגל ובאיחוד האירופי.
 
לסיכום:
ניתן להבין כי בתהליך הוצאתו של הדרכון הפורטגלי יש בו רק טוב, גם נדמה לכם כי אינכם צריכים אותו , חבל לוותר עליו שכן נותני שירותיים מקצועיים עובדים בשבילכם עבור הנפקתו במחיר לכל כיס, העלות מול התועלת הינה משתלמת עבור הזכאי לאזרחות פורטוגלית בכל מקרה, אפשר רק להרוויח.